Witch Trails and Haunted Houses in Salem

30 september 2018 - Salem, Massachusetts, Verenigde Staten

Vandaag is het dan eindelijk zover, we gaan naar Salem. Ja ik hoor veel mensen al denken Salem, waarom Salem. Salem is bekend van de heksenvervolgingen van 1692, deze geschiedenis heeft mij altijd veel geboeid en nu krijg ik de kans om dit stadje met historische landmarks te bezoeken. Een stadje dat geschiedenis heeft geschreven.

Rond een uurtje of 11 arriveren we in Salem. We hebben besloten om een historische wandeling met gids te doen in de middag dus dan maar eerst het hart van Salem bekijken, de winkels, straatartiesten en ook de waarzeggers, handlezers en natuurlijk enkele historische plekken.

Aan het eind van de winkel straat staat het standbeeld van Bewitched, een serie over een moderne heks. Natuurlijk een foto moment, maar veel leuker is het weetje dat dit standbeeld precies staat op de plek waar in 1692 het huis stond van een van de rechters van de witch trails.

Bewitched statue

Na een lunch is het tijd voor onze wandeling. Onze gids Daniel is een geweldige verteller. Hij weet veel over de historie van Salem, de  bekende witch trails maar ook de overige geschiedenis van dit kleine stadje.

Ik neem jullie mee in een klein stukje geschiedenis van Salem en de witch trails. In 1692 vertoonde de dochter van pastoor Parrish, toen 9 jaar oud vreemd gedrag nadat Tituba, een slavin die voor de familie werkte, haar en haar nichtje verhalen verteld had over tovenarij. Omdat de meisjes gedrag vertoonde dat onnatuurlijk was werd de dorpsarts erbij geroepen, William Griggs. Griggs kon geen diagnose stellen anders dan dat de meisjes behekst waren, dit nieuws deed de ronde als een lopend vuurtje. Al snel wedenmeer mensen van hekserij beschuldigd. De eerste 3 vrouwen werden op 5 maart 1962 gevangen genomen en hun werd hekserij ten laste gelegd, al snel volgende er meer beschuldigingen. De gevangenissen in Salem en omstreken raakten vol.

Witch Trails Memorial

In mei 1962 arriveerde gouveneur William Philps, hij stelde een speciale rechtbank in en uiteindelijk begonnen de eerste processen eind mei 1692 en een week later werden de eerste veroordeelden opgehangen. De processen en terechtstellingen eindigde op 22 september 1692.

De vraag die we nu kunnen stellen is hoeveel heksen zijn er dan daadwerkelijk terecht gesteld in Salem, het antwoord zal je verbazen, geen! Wel zijn er uiteindelijk 19 onschuldige mannen en vrouwen opgehangen omdat zij veroordeeld zijn voor hekserij en 1 man is doodgedrukt omdat hij weigerde de rechtbank te erkennen.

Heksen of onschuldigen

Zoals je snapt is hier in Salem dus veel over te doen. Tijdens de wandeling komen we langs onder meer het Witch house wat grappig genoeg niet het huis van een heks was maar van rechter Jonathan Corwin.

Verder bezoeken we natuurlijk het witch trails memorial dat bestaat uit 20 stenen voor de onterecht veroordeelde mensen. Heel indrukwekkend. Dit memorial ligt tegen de oude begraafplaats van Salem aan waar veel historische figuren uit Salem begraven liggen. De stenen staan schots en scheef.

Na een indrukwekkende 1,5 uur besluiten we het witch museum te bezoeken voor een samenvatting van de gebeurtenissen van 1692. Hier wordt de geschiedenis zoals hierboven nogmaals verteld en krijg je een goede indruk van wat zich in die dagen in Salem heeft afgespeeld.

Burying point

Daarna is het dan tijd voor een bucklist moment van mij, een reading in Salem. Ik heb besloten te kiezen voor een tarot lezing bij Hex, een van de oudste winkels die ook readings verzorgd. Yulia verzorgd mijn reading. Ik heb geen specifieke vraag dus ze mag haar eigen gang gaan. Dat maakt het spannend maar ook leuker. Zo kan ik namelijk zien of ze wellicht echt een gave bezit. Ze begint met het lezen van mijn handen. Hierin komen dingen naar voren als dat ik goed in mijn vel zit, gezond ben, positief in het leven sta, mijn baan gaat goed en wel grappig dat ik sinds kort een relatie heb. Zonder info te geven heeft ze tot nu toe alles redelijk goed. Nu mag ik 10 tarotkaarten trekken. Deze kaarten vertellen dan wat de toekomst zou brengen. In mijn geval wat veranderingen op professioneel gebied, mogelijkheid tot groei maar verder zal ik de komende maanden vooral genieten van de stabiliteit waar mijn leven zich nu in bevind.
Als laatste mag ik 6 kaarten trekken die mijn beginnende relatie vertegenwoordigen. Hieruit blijkt dat ik een juiste keuze heb gemaakt, we verschillend zijn maar ook veel dingen beide leuk vinden en een goede stabiele basis hebben met goede communicatie. Ze geeft aan dat ik nu op een punt ben waar ik gelukkig ben en dat dit de komende periode zo zal blijven, ik hoop het. Ik krijg 3 magische bonen mee voor geluk en gezondheid en gebruik voor het realiseren van wensen. Voor het laatste moet ik ze op een kruising van land, een kruising van land en water of in de zee gooien over mijn rechter schouder.  We zullen zien of er iets van waar is, maar het was een geweldige ervaring.

Nu is het tijd voor wat te eten en daarna gaan we opzoek naar geesten met een gids die ons 1,5 uur lang zal voorzien van de duistere verhalen van Salem. Ik zal jullie niet vervelen met alle mooie verhalen, maar wil toch graag een verhaal met jullie delen. Salem heeft een redelijk duur hotel, het Hawthorne Hotel. Dit hotel is vernoemd naar ene lokale auteur Nathaniel Hawthorne en dateert uit 1925. De locatie van het hotel was ooit de locatie van het huis van Bridget Bishop, de eerste vrouw die in 1692 opgehangen is voor hekserij. In dit hotel zijn verschillende waarnemingen op zowel de 3e als 6e verdiepingen van geesten. Vooral kamer 325 is bekend om zijn bovennatuurlijke activiteiten, deze kamer is een dubbele kamer gescheiden door een badkamer. Gasten geven aan dat ze hier regelmatig een baby or klein kind horen huilen en wanneer ze gaan kijken in de andere kamer dat het geluid zich verplaatst. Wil je rondom Halloween in deze kamer verblijven, dan moet je 7 jaar van te voren boeken. Voor de liefhebbers van Ghosthunters, er is een aflevering over dit hotel gemaakt.

Hawthorne Hotel

En als je niet geloofd, check dan de volgende foto maar eens, deze heb ik gemaakt tijdens de tour.

Ghost or not decided for yourself

Genoeg haunted stories voor nu, over 1,5 week vervolgen we dit tijdens Halloween Horror Nights.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Inge:
    2 oktober 2018
    wjoewah....het is supergaaf om dit te lezen. Wow. Dit staat ook nog op mijn bucketlist. Super dat jullie dit gedaan hebben.
  2. Gerrit:
    2 oktober 2018
    Wow, wat een betoverend verhaal............ geweldig hoor.