Regen, zonneschijn en borrelende modderpotten

24 september 2018 - Myvatn, IJsland

Wij hadden de wekker vroeg gezet. Vandaag staat er een zeer lange rit op het programma. 606 kilometers langs de zuid en oostkust van IJsland. Bij het opstaan hoorde wij de regen al tegen de ramen aan kletteren. Wij op onze iPhone kijken hoe het weer wordt vandaag. Ach dat valt mee. Na 10 uur wordt het droog! En daarbij zitten wij nog een tijdje in de auto totdat wij aankomen bij onze eerste bezichtiging van de dag. Wij hebben eerst de auto ingepakt en zijn daarna gaan ontbijten. Het was weer een uitstekend ontbijt. Je kon zelf kiezen voor boontjes en stukjes rauwe vis. Nou wie wil dat nu niet om 7:45 in de ochtend. Wij laten hotel Geirland achter ons om onze roadtrip te vervolgen.

Na een goede 110 kilometer komen wij aan bij Fjallsárlón, een van de 2 gletsjermeren van IJSland. Een meer vol ronddrijvende ijsrotsen. Maar goed het was rond 10 uur. Dus het zo droog moeten zijn. Nou..... my @ss! Maar goed je bent in IJsland, dus niet klagen! Laagjes kleding aan. Waterdichte jas aan en gaan met die banaan. Het was een stukje lopen door de regen maar dat was het meer dan waard. Een prachtig uitzicht met ronddrijvende ijsstukken en met op de achtergrond de gletsjer. Zeiknat terug gekomen in de auto was het een kilometer of 10 naar de volgende stop. Het Jökulsárlón wederom een meer vol ijsblokken maar het uitzicht was hier ook spectaculair.

Fjallsárlón gletsermeer in de regen
En nu is het echt 500 kilometer immer grade aus naar ons volgende hotel toe. Via route 1.

Onderweg hadden wij een prachtige route langs de woeste kustlijn van IJsland. Een echte achtbaan weg. Omhoog, omlaag, haarspelt bocht links en rechts. Met uitzonderlijke landschappen, veel regen maar dat mocht de pret niet drukken.
Wij hadden ook een lunchpakket gereserveerd bij het hotel. Een heerlijke appelcake en zelfgemaakte sandwiches met een appeltje en pakje jus. Niks meer aan doen! Perfect!

Onderweg kwamen wij van alles tegen. Van traag rijdende chinezen tot aan een zeehond. Waar wij eergisteren een kamikaze hond tegen kwamen. Was het nu een echte zeehond. Check! Ondanks de wind en de regen was het rijden goed te doen. Op een aantal plekken na. Daar werd aan de weg gewerkt en je rijdt dan met je Suzuki shift over een zandpad vol gaten. Maar wij hebben het overleefd. Er wordt wel veel van de chauffeur gevraagd, Max Verstappen is er niets bij. 😊

Another impressive view
De kustlijn hebben wij overleefd. Nu trekken wij de bergen weer in. Na een tunnel van 5 kilometer lang dwars door een berg komen wij weer in we compleet ander landschap terecht. Grote gebergtes vol met sneeuwtoppen. Hier klaart het zowaar op en zien we wat blauwe luchten, zon en een half ronde regenboog, helaas hebben we de pot met goud niet gevonden. We rijden verder midden tussen de bergen met besneeuwde toppen door. Het lijkt wel niemandsland slechts een paar auto’s en vooral natuur. Om uiteindelijk uit te komen in Egilsstadir een klein dorpje in het oosten van IJsland. Hier tanken we de auto vol en dan is trekken we verder het binnenland in richting Myvatn. Het landschap veranderd steeds en blijft indrukwekkend met sneeuw, bergen, schapen en vooral veel niemandsland.

Windy and snowy mountains

Vlak voor Myvatn komen we bij Hevrir, hier tref je de bekende zwaveldampen aan waar IJsland ook bekend om staat. Het is maar goed dat jullie die geur niet kunnen ruiken want het stinkt er naar rotte eieren, echter het is een ongelofelijk natuur verschijnsel.  Het is een geothermisch gebied met borrelende modderpoelen.

Marcel in de mist Hverir

Vanuit Hevrir is het nog een klein stukje naar ons hotel. Wederom in de middle of nowhere en deze is voorzien van een hottub in de tuin, dus na onze roadtrip gaan we nu genieten van een welverdiend badje.

Time to enjoy the Hottub

1. Inge:
    25 september 2018
    wat gaaf om dit zo te lezen. Blijven doen
  2. Ada Tesselaar:
    25 september 2018
    Supermooie foto's !!!!
    Veel plezier en goeie reis !!!!