Stuck in Snow

25 september 2018 - Húsavík, IJsland

Na een onstuimige nacht met veel wind worden we fris en fruiting wakker. Wat doe je als eerste in IJsland, de weersverwachting checken. Het ziet er naar uit dat de ochtend droog blijft en in de middag kans op een bui. Prima dan beginnen we na het ontbijt met Dettifoss en kijken we 's middags verder naar de overige bezienswaardigheden en natuurlijk de natuur zwembaden.

We pakken onze spullen in en genieten van een top ontbijtje en vervolgen daarna onze roadtrip naar Dettifoss. De roadtrip begint goed, na onze hond, zeehond en schapen scheppen we nu een vogel. Helaas heeft deze onbekende vogel het voorval niet overleeft,. Terug naar Dettifoss, Dettifoss is Europa's krachtigste waterval. De waterval is 44 meter diep en 100 meter breed. Voor de filmliefhebbers onder ons, deze waterval is ook gebruikt in de openingsscene van de film Prometeheus. Je kunt de waterval van 2 kanten benaderen, wij kiezen de noordkant. Deze is goed te bereiken via een geasvalteerde weg en een stukje wandelen tussen besneeuwde rotsen. Het mooie is dat je hier 2 voor de prijs van 1 krijgt want je kunt meteen Selfoss bekijken, een kleinere waterval maar zeker leuk om mee te pakken. Als we aankomen op de parkeerplaats sneeuwt het een beetje, maar daardoor laten we ons niet kisten.

Marcel on Iceland best snowy rocks

We wandelen als eerste naar Dettifoss en dat maakt zeker indruk. De waterval is geweldig en ondanks de sneeuw een plaatje. Via Selfoss wandelen we terug naar de parkeerplaats. Daar sneeuwt het ondertussen iets harder.

DettifossIn front of Dettifoss

We besluiten op weg te gaan naar de lava velden bij Dimmubogir, onderweg zien we tegemoet komende auto's met sneeuwede nummer platen, helaas komen we dan uiteindelijk niet aan in Dummubogir. De sneeuw val neemt namelijk drastisch toe en ter hoogte van Hevrir standen we onderaan de berg in de sneeuw. Onze 2 wheel drive zal het niet redden om de berg op te rijden, we sluiten dus achteraan aan in de rij wachtende auto's en bussen. Het blijft sneeuwen en de weg is gesloten. Na ongeveer 1,5 uur zien we bovenaan de berg de eerste sneeuwschuiver en ja hoor hulp is inzicht. We wachten geduldig af en na ruim 2 uur wachten in de weg gedeeltelijke sneeuw vrij en mogen we verder. Het is nog steeds wat glad, maar met rustig rijden komen we bovenaan. We besluiten gezien het weer niet terug te gaan naar Myvatn maar door te rijden naar Husavik. Een goede keuze aangezien we nog enkele besneeuwde wegen te gaan hebben.
Snow landscape

We besluiten onderweg om ons programma voor vrijdag iets aan te passen en dan maar te gaan zwemmen in de Blue Lagoon. Rond 15 uur lokale tijd komen we aan in ons guesthouse, een schattig vissershuisje vlakbij de haven. We besluiten eerst even bij te komen en daarna te haven te gaan verkennen.

Husavik is een klein dorpje in Noord IJsland dat vooral bekend is voor het walvisspotten, dit gaan we morgen doen. Vanavond hebben we de haven bekeken en lekker locale vis gegeten.

Husavik Harbour

Om een indruk te krijgen van de wegen, sneeuwval en mooie plekjes bekijk ook onze filmpjes.

1. Willem Tesselaar:
    25 september 2018
    Mooie indruk van IJsland en wat een klote weer,
    Veel plezier
  2. Jeannette:
    26 september 2018
    Marcel Marijke heel veel plezier gewenst op jullie gezamenlijke reis. Jullie zullen vast heel veel mooie dingen zien. Lekker genieten