Watervallen, Zwarte Stranden en Rivierkloven of wel een uniek landschap in 1 dag!

23 september 2018 - Kirkjubæjarklaustur, IJsland

Dag 2 begon goed, na een goede nachtrust en een lekker ontbijt met lokale lekkernijen konden we eerst de auto krabben, het had gevroren. Maar ja een huurauto heeft natuurlijk geen ijskrabber, dan maar met een pasje.

Onze roadtrip van vandaag beslaat 142 km aan de zuidkant van IJsland, met 2 watervallen, vulkaanstrand en een rivierkloof. We starten met de waterval Seljalandfoss, die we gisteren in de schemering ook al even bezochten. Deze keer om de waterval bij daglicht te bekijken en om achter de waterval door de wandelen. Dit is een avontuur op zich omdat het water de keien en het pad redelijk glad maakt en tel daar dan bij op dat het gevroren heeft. Een wandeling over keien, stenen en onverhard pad. Glibberen dus om een unieke ervaring op te doen. Dit avontuur was zeker de moeite waard en een goed begin van de dag want het was meteen de 2e douche van vandaag. Maar ach dat is met een temperatuur om en nabij het vriespunt en zon niet erg.

Behind Seljalandfoss

De volgende stop is slechts een 20 minuten verderop de Skogafoss, een 60 meter hoge waterval die recht naar beneden stort. Deze waterval staat bekend als een van de indrukwekkendste watervallen aan de zuidkust van IJsland en inderdaad het is een prachtig plaatje. Doordat de zon de waterval verlicht en zie je constant een regenboog tegen de bergen, een uniek en wonderlijk natuurlijk fenomeen. Marcel heeft hier 527 treden naar boven gelopen om de top van de waterval te bekijken.

Marcel in front of Skogafoss

Onderweg zien we unieke landschappen die niet te beschrijven zijn, vulkanen, weidse vlaktes en weinig verkeer. IJsland is indrukwekkend, afwisselend en niet in woorden te beschrijven. De indruk en afwisseling maakt zelfs in de auto zitten een genot.

Vanaf Skogafoss vervolgen we onze weg naar Reynisfjara Beach, het bekendste zwarte zand strand van IJsland. Dit strand is bekend vanwege het vulkaanzand, hieraan dankt het strand ook zijn naam. Echter is deze locatie ook gebruikt in de bekende HBO serie Games of Thrones. De unieke rotsformaties en grotten zijn in seizoen 7 te zien als Dragonglass Cave.
Op het strand bij de eerste grot is net een bus Aziaten los gelaten die blijkbaar alleen recht hebben op foto’s en de unieke locaties. Niet getreurd lopen wij gewoon een stukje verder waar een 2e grot is, unieke rotsformaties, meer zwart zand en veel minder mensen. De grotten zijn in het echt heel ondiep maar de rotsformaties waaruit ze zijn ontstaan zijn uniek en ongekend indrukwekkend.

Games of Thrones on Reynisfjara Beach

Op de parkeerplaats met uitzicht op de besneeuwde top van de vulkaan eten we in de zon een broodje. Hierna vervolgen we onze weg door afwisselende landschappen met aan de ene kant vulkanen, gletsjer, watervallen en sneeuw en aan de andere kant lava vlaktes, rots vlaktes, rivieren  en uitgestrekte vlaktes. Een indrukwekkende ervaring.

Onze laatste stop voor vandaag is Fjaorárgljúfur een kloof van 100 meter die en 2 km lang waardoor de Fjaorá rivier loopt. De kloof kenmerkt zich door de steile wanden. De kloof dateert terug naar de koude periodes van de ijstijd, ruim 2 miljoen jaar geleden. De kloof is bereikbaar via een onverharde weg met veel kuilen. Nadat we de auto hebben geparkeerd moeten we om de kloof te overzien een wandeling maken om naar het observatie dek. Vanaf daar heb je geweldig uitzicht over de kloof en de steile rotswanden en de bonus is dat naast het geweldige uitzicht boven ook weer een waterval te zien is. We wandelen om hoog om van en wijds uitzicht te genieten over de kloof naar de monding van de rivier. De zon staat aan de mond van de rivier waardoor het water en de rotsen unieke verlichting hebben. Hier ervaar je de kracht van de natuur en de kenmerken van IJsland optimaal.

On top of Fjaorárgljúfur

Op slechts 12 km van onze laatste stop is ons hotel onderweg naar ons hotel hebben we nog een bonus, namelijk wederom een waterval die zich op steenworp afstand van ons hotel bevind. Een brede waterval waar slechts een handje vol mensen is dus het gevoel van ruimte en rust wordt wederom benadrukt.

Stjórnarfoss, waterfall near our hotel for tonight

We komen aan bij ons hotel in de middle of nowhere en onze kamer heeft een geweldig uitzicht op de koeien in de wei op de vulkaan met een ondergaande zon.

Morgen staat er een rit langs de gletser en fjorden van de zuidkust op de agenda, hier bezoeken we onder meer de gletsermeren met ijschotsen. De totale route tot ons hotel is 606 km. Nu eerst genieten van een warme douche en lokale maaltijd.

1. Corinne Nijbroek:
    23 september 2018
    Zo te zien en lezen hebben jullie het nu al geweldig! Nu uit het gebied van de wellicht ontwakende vulkaan? Have fun skatties!
  2. Jim van der Sluis:
    24 september 2018
    Jullie reis inspireert ons om een stopover op ijsland te maken!
  3. Gerrit:
    24 september 2018
    Wat een geweldig leuk verslag jullie enthousiasme spat er vanaf.
  4. Nick:
    24 september 2018
    Super mooie foto's! Vraag me wel af Hoe vaak Marcel al gezegd heeft dat het koud is haha
  5. Marijke Meijer:
    24 september 2018
    @ Nick, dat valt nog op 1 hand te tellen!