Panoramaroute & Phelwana Game Lodge

17 september 2019 - Mopani, Zuid-Afrika

Na een heerlijk Engels ontbijt stappen wij weer in de auto en vervolgen onze weg over de Panoramaroute. De Panoramaroute is een route vol met hoogtepunten. Denk hierbij aan watervallen en mooie uitkijkpunten. De eerste stop is The Pinnacle Rock. Een prachtig uitzicht over de vallei met in het midden een uitstekende rots. De volgende stop is wellicht het hoogtepunt van route zegt men in alle boekjes. God’s Window. Ook weer een prachtig uitzicht over de vallei. Het was helaas een beetje bewolkt waardoor wij niet de gehele vallei konden zien. Maar ondanks de wolken was het uitzicht prachtig. Stop nummer drie zijn de Lisbon Falls. Een zeer mooie waterval die bestaat uit meerdere watervallen. De volgende stop was toch het hoogtepunt van de Panoramaroute voor ons. Bourke’s Luck Potholes. Door water en wind zijn er mooie zogenaamde Potholes ontstaan. Het gesteente heeft daardoor prachtige vormen gekregen. Om daar te komen was enig klim en klauter werk vereist. Rond om het eettentje waren er een aantal aapjes aanwezig. Deze waren druk op zoek naar etensresten van de toeristen. Wij hebben hier geluncht. Na de lunch zijn wij verder op pad gegaan naar het laatste hoogtepunt van de Panoramaroute. De Three Rondavels. De rotsen zijn vernoemd naar de typische Afrikaanse ronde huisjes. Je hebt vanaf hier een fantastisch uitzicht op de drie rotsen. Vervolgens was het tijd voor de volgende uitdaging. Tanken! Ze staan je netje op te wachten bij het benzinestation. Ten eerste moest het klepje open van de benzine tank. Dat was een hendeltje. Check!  Wat voor soort brandstof moet erin. Unleaded only. Check! Een volle tank kost 450 rand ongeveer. Dat is ongeveer 27 euro. Cash betalen! Check! En gaan met die banaan. Op naar onze eindbestemming van vandaag. Het Phelwana Game Lodge. Hier verblijven twee nachten. Op de weg naar onze lodge kwamen wij nog van allerlei dieren tegen. Een wrattenzwijn (Pumba), hertachtige besten, een soort Gezelle zonder horens. Marijke schreeuw ja! Ik zeg wat! Zei zegt iets groots, ik zag een kont! En was een zeer hobbelige weg richting de Lodge. Er zat 0 vering in die Honda. Japanse rommel. Maar eenmaal aangekomen bij de Lodge stonden wij voor een groot hek. Wij moesten daar op de knop drukken en onze naam door geven. Heb hek ging open en wij volgen de bordjes met receptie. Het was een stukje rijden tot de receptie. Maar de weg was zeker niet saai. Wij werden overspoeld door dieren. Wat kwamen wij onderweg tegen. Zebra’s, Giraffen, impala’s, Buffels (Check dat is de eerste van de Big 5), Apen, Rooi Hartebeest en een Nijlpaard. Bij de receptie werden wij hartelijk ontvangen met een drankje. Wij kregen de sleutel en konden naar ons onderkomen. Een prachtig huisje midden op de Lodge met een prive zwembad. Wat een prachtige locatie tussen de wilde beesten. In de avond stond ons een 3-gangen diner te wachten. Net voordat wij naar de receptie willen rijden hoorde wij iets ritselen achter ons. Een grote giraf staat in onze achtertuin te eten. Super gaaf! Midden tussen de dieren betekend ook echt tussen de dieren slapen. Ik zeg tegen Marijke kijk eens achter je en ineens kruipt er een gekko over de muur achter het gordijn. Rond 18:00 zijn wij richting de receptie gereden. Daar hebben wij nog even wat gedronken rondom het kampvuur. Rond 19:00 hoorde wat de trommels. Het was tijd voor het diner. Na het heerlijke 3 gangen diner was het tijd om weer terug naar onze privé villa te gaan. Onderweg kwamen wij de nijlpaard nog tegen. Die was uit het water gekropen om wat te eten. Net voor het slapen gaan spotten wij nog een katachtige voor onze veranda. Een tijgergenet. Hij was iets groter dan een huiskat maar mooi om te zien dat de nachtdieren tot leven komen. Een Het was een lange maar ook fantastische dag. Morgen wacht weer een nieuw avontuur. Tot morgen!

Score qua Dieren:

Gekke insecten

Een pad

Tijgergenet

Afrikaanse wilde kat

Heel veel koeien waarvan één met zelfmoordneigingen.

1. Inge:
    17 september 2019
    foto's????
  2. Willem Tesselaar:
    17 september 2019
    Mooie foto’s , mooie ervaringen en op naar de dag van morgen
  3. Rik:
    18 september 2019
    Ziet er mooi uit allemaal. Ook de kat op de foto de volgende keer ?
  4. Iwan:
    Mooie Foto's
    En leuk dat jullie ook met die moderne technieken (hendel tankklep) van de huur auto te maken krijgen..
  5. Marijke & Marcel:
    18 september 2019
    Tja bij een degelijke Franse auto’s auto’s heb je dat niet nodig.
  6. Iwan:
  7. Carina:
    18 september 2019
    Wauw, wat een prachtige foto's
  8. Jeannette:
    18 september 2019
    Wat een belevenis zeg en fijn om dit ook met elkaar te kunnen delen.