Highway to Hell

2 oktober 2018 - New Haven, Connecticut, Verenigde Staten

De titel van deze blog is geen vermelding naar het bekende nummer van ACDC maar naar onze ervaringen vandaag op de snelweg van de USA. Meer weten, dan adviseren wij jullie deze blog aandachtig te lezen. Veel plezier.

Vandaag was het na wat lokale bezoekjes tijd voor een kleine roadtrip richting New York waar we morgen in de loop van de dag aankomen. Onze eerste stop is van vandaag is Foxwoods om wederom een visit te scoren van het Hard Rock Cafe. Rond 11 uur komen we aan in Foxwoods en parkeren de auto in de parkeergarage. We komen in klein Las Vegas terecht, een en al casino’s met daarom omheen winkels en restaurants. Nu ontdekken we ook dat het Hard Rock Cafe compleet aan de andere kant van het resort zit, nou dan maar wandelen langs de rimpelsaurussen achter de gokkasten. Na een wandeling van een kwartier krijgen we de rockshop in het vizier. Nu snel de visit scoren en wegwezen hier want het is net zo warm als in een bejaardentehuis.

De volgende stop is slechts een kleine 20 minuten verder op, Mystic Seaport. Dit haven dorpje is bekend in de USA vanwege zijn oude schepen en geschiedenis van de koopvaardij. Wij dachten leuk een bezoekje waard, maar bij aankomst blijkt dat je voor het bekijken van wat bootjes en huisjes 30 dollar per persoon moet betalen, dat vinden wij zuinige Nederlanders wat duur dus we slaan deze over.

Mystic Seaport

Dan maar naar onze een na laatste stop, New Haven, New wattes, New Haven is de thuishaven van Yale University. Yale is een van de oudste (1701) en bekendste universiteiten van de USA. Yale heeft 17 faculteiten waaronder de bekendste rechten faculteit in de USA. Er studeren momenteel ongeveer 6000 studenten. Als we de stad binnen rijden is de typische Gotische architectuur die Yale kenmerkt al zichtbaar, mooie “oude” gebouwen, nou ja oud gemaakt want de meeste gebouwen dateren uit de jaren 30 van de vorige eeuw.  Voor meer informatie over Yale https://www.yale.edu/
Yale University

We sluiten aan bij een tour die verzorgd wordt door een studente en zo bekijken we het oude gedeelte van de universiteit, een van de 22 bibliotheken en de Beinecke rare book and manuscript  bibliotheek waar allerlei bijzondere boeken en manuscripten bewaard worden. Dit gebouw huisvest ook de Gutenberg bijbel. Het gebouw is gebouwd zonder ramen om zo de boeken en manuscripten te beschermen. Daarnaast is in geval van brand een systeem gebouwd dat binnen 15 seconden de zuurstof uit de ruimte laat verdwijnen om zo deze bijzondere werken te beschermen, ben je er als mens binnen, jammer dan.

Doordat we kiezen voor een tour hoor je ook leuke details over de huisvesting, regels en ook hoe je als eerstejaars ingedeeld wordt in een van de huizen. Het werkt een beetje als Zweinstein van Harry Potter echter zonder de ceremonie met de sorting head (pratende hoed voor de cultuurbarbaren onder ons) want hier vul je vooraf een ellenlange vragenlijst in met vragen of je hobby’s, muzieksmaak, interesse etc. Daarop wordt een match gemaakt en wordt je in een huis geplaatst en worden je kamergenoten bepaald. Na 2 jaar bepaal je zelf bij wie je eventueel wilt blijven en bij wie niet.

In front of some rare books and manuscripts

Na een bezoek aan Yale besluiten we naar ons idyllische hotelletje aan het water te rijden in Strattford een stadje op 20 minuten van Yale. Wanneer we aankomen kunnen we ons hotel niet vinden, we besluiten dan maar bij de lokale pub te vragen naar ons hotel, zo komen we tot de ontdekking dat ons hotel niet langer bestaat, oeps dat was niet helaas gepland. Booking heeft ons niet geïnformeerd dus na kort overleg besluiten we dan maar opzoek te gaan naar de dichtstbijzijnde Starbucs om een nieuw hotel te zoeken nadat Marijke haar databundel binnen notime verbruikt heeft. We besluiten een hotel te zoeken nabij Sleepy Hollow onze eerste en laatste stop voor New York. Nadat we die gevonden hebben besluiten we dan maar op weg te gaan. Het is een uurtje rijden volgens de route planner. Dus dat valt mee.

Where is our hotel

Onderweg op interstate 95 veranderd het weer, we zien wat onweer die we tegemoet rijden. Langzaam begint het wat te regen dus dan de radio die het eindelijk doet maar iets harder zetten. Plotseling valt de muziek weg en horen we  niets meer, daarna ineens een felle toon en piepgeluid. Wat schets onze verbazing, een mannenstem meldt dat er op interstate 95  een tornado warning  geldt. Dat is onze snelweg! De dame  waarschuwen voor hevige regen, wind en rondvliegen de brokstukken, het advies is om ramen dicht te doen en een schuilplaats op te zoeken. Voor automobilisten geldt het advies om zo spoedig mogelijk naar huis te keren of een schuilplaats te zoeken. Wat doen de Amerikanen, nou… die rijden gewoon lekker door, dus wij denderen er dan ook maar gewoon achteraan.

We zien de regen en wind toenemen, maar de tornado hebben we niet gezien. Ondertussen is het weer droog en vervolgen wij onze weg naar ons hotel waar we veilig aankomen. Wel is er voor vanavond en vannacht nog storm verwacht, wij wachten af.

Zoals jullie lezen maken we van alles mee op onze reis van sneeuwstormen, tot aan verdwenen hotels en tornado waarschuwingen. Benieuwd naar het vervolg blijf dan onze blog volgen.

1. Jim van der Sluis:
    3 oktober 2018
    Goedemorgen... Ook van deze blog weer genoten
  2. Els:
    3 oktober 2018
    Wauw zeg, indrukwekkend die gebouwen! En Marcel, voor iemand die nooit leest, wat veel boeken hè?!
  3. Inge:
    gaaf hoor. Trouwens wat is Yale mooi
  4. Willem Tesselaar:
    3 oktober 2018
    Het wordt steeds spannender , goede reis