Head Horseman & the City that never sleeps

3 oktober 2018 - New York City, Verenigde Staten

Vanochtend waren wij maar eens voor de verandering voor de wekker wakker. De bedden waren niet echt van top kwaliteit en al zeker niet lang. Ik heb het niet opgemeten maar het leek wel 1,60m. Nu hopen dat het ontbijt wel goed is. Daar waren de meningen over verdeeld. Vandaag is het de laatste dag dat wij onze pooierbak nog hebben. Wij hebben onze spullen gepakt en zijn toen gaan rijden naar een klein dorpje in de buurt. Genaamd Tarry Town. Tarry wat???? Het dorpje ernaast heeft namelijk een zeer bekende naam. Namelijk Sleepy Hollow.

The Legend of Sleepy Hollow is een kort verhaal, geschreven door Washington Irving. Het werd voor het eerst gepubliceerd in 1820. Sleepy Hollow een van de meest gelezen Amerikaanse verhalen tot vandaag de dag, vooral populair tijdens halloween. Voor de cultuurbarbaren onder ons zal ik even kort vertellen waar het verhaal over gaat. Het verhaal heeft namelijk ook een Nederlands tintje.

Het verhaal speelt zich af in 1790, in de Nederlandse gemeenschap van Tarry Town (New York). Deze gesloten gemeenschap werd ook wel Sleepy Hollow genoemd. Het vertelt het verhaal van Ichabod Crane. Hij wordt geconfronteerd met de onthoofde ruiter (Headless Horseman), die mogelijk de geest is van een Hessische ruiter, die zijn hoofd kwijt is geraakt door een verdwaalde kanonskogel tijdens een van de vele schermutselingen in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlogen. Deze ruiter komt alleen 's nachts tevoorschijn om zijn hoofd te zoeken. In de serie gebeurtenissen in het verhaal wordt de brug, die een belangrijk punt vormt in het verhaal, gelinkt aan de brug over de rivier de Pocantico, gelegen in het gebied waar de Oude Nederlandse kerk en begraafplaats zich in Sleepy Hollow bevinden.

Sleepy Hollow

Voor de liefhebbers heb ik nog even een linkje bijgevoegd van de trailer van de film Sleepy Hollow met o.a. Johnny Depp: https://www.youtube.com/watch?v=dDThtjvIp8w

Wij hebben de hightlights zoals de begraafplaats, de plek waar de brug zou hebben bestaan en het standbeeld van de headless horseman bezocht.

Another haunted cemetary  The legend!

Na dit korte bezoek aan Sleepy Hollow is het tijd om richting vliegveld Newark te rijden om daar onze pooierbak in te leveren.

Na het goed drie kwartier rijden kwamen wij aan bij het autoverhuurbedrijf en hebben afscheid genomen van onze pooierbak. Nu is het dan tijd om de Big Apple onveilig te maken. Met veel te zware, volgepakte koffers met water en andere boodschappen nemen wij eerst de shuttle naar het metrostation van Newark, en stappen dan over naar de metro van New York om zo uit te stappen bij het dichtstbijzijnde metro station bij ons hotel. Ons hotel The Jane ligt aan de Hudson river. Een fantastisch oldschool hotel met een prachtige lobby in ouderwetse stijl. Ook de kamer is een one of a kind kamer. De kamer is ongeveer 2 bij 3 meter en het enige wat je hebt is een stapelbed en plek om je koffer verticaal neer te zetten. Dat is het. Het lijkt namelijk op een scheepskajuit. Heel erg krap maar wel grappig.

Wij hebben onze koffers gedropt en zijn toen de stad ingegaan. Ons hotel ligt letterlijk om de hoek van de Highline. High Line Park in New York is een lang uitgestrekt park op een verhoogde treinrails. Het park loopt van Meatpacking District tot Hudson Yards. Tijdens een wandeling door het park heb je een geweldig uitzicht op Manhattan en de Hudson River.

Highline NY

Het was een mooie wandeling door het park. En ook gelijk een mooie route naar het conventiecentrum. Daar wordt namelijk deze week de New York Comic Con gehouden. Een gigantisch grote conventie voor nerds en geeks net als ik. New York Comic-Con is Noord-Amerika's grootste stripboek bijeenkomst. Het is een vier dagen durend feest van fans van stripboeken, tekenfilms, video games, speelgoed, films en televisie. De bezoekers pronken met hun cosplay kostuums, bemachtigen handtekeningen van bekende acteurs, schrijvers en kunstenaars, ze doen mee aan panels en workshops en bekijken de kraampjes. Het wordt bezocht door de beste acteurs en regisseurs uit Hollywood, evenals door enkele van de grootste namen in de manga en stripverhalen industrie en het is vaak de plek waar langverwachte trailers hun debuut maken. Acteurs van tv-shows en van films met superhelden zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Het feit dat de professionals uit de industrie dit serieus nemen, wordt door de bezoekers gewaardeerd met een aanwezigheid van meer dan 130.000 mensen per dag: de maximale capaciteit van het Jacob Javits Convention Center, waar het plaatsvindt. Tickets (voor door de week of het weekend) moeten van tevoren worden gekocht, en zijn vaak al uitverkocht op de dag dat ze worden afgegeven.

Ready for Comic Con

Maanden geleden heb ik daar al een kaartje voor gekocht maar deze moest nog even geactiveerd worden. Aankomende vrijdag zal ik deze beurs gaan bezoeken. Daar lezen jullie vrijdag (of anders zaterdag) alles over. Marijke zal dit dag New York zelf onveilig moeten maken. Haar verslag van die dag kunnen jullie natuurlijk ook lezen. Stay Tuned.

In New York is zo veel te zien en te doen. Er waren een aantal zaken die wij, na een aantal bezoeken New York, beide nog niet gedaan hebben in New York. Zo zijn wij als eerste, via het Empire State building, naar de New York Library gegaan. De bibliotheek dus. Een prachtig gebouw van buiten maar net zo mooi is hij van binnen. Ook is hier een scene van de Ghostbusters opgenomen. Dat kon Marcel dan weer vertellen.

Library 2

Toen was het tijd om richtig Times Square te lopen. Het bruisende hart van Manhattan. Daar hebben wij onze volgende visit van het Hard Rock Cafe in New York gescoord en kon Marcel het niet laten om even te kijken wat Inter tegen PSV heeft gemaakt. En BAM! 1-2 voor Inter. Het was al een top dag en nu kan de avond ook al niet meer stuk. Wij waren van plan om een film te pakken op Times Square in een van de vele bioscopen. Maar helaas draaide er niet echt boeiende films. Langzamerhand was het tijd om te eten. Marcel wist nog een leuk tentje waar ze de beste pizza's van New York maakte. John's Pizza. Je krijgt daar een pizza net zo groot als een fietsband.

New York City

Na de pizza was het tijd weer terug te lopen naar het hotel. Morgen weer nieuwe avonturen in New York, tot morgen!

1. Els:
    4 oktober 2018
    Nee Marcel! Weer een bibliotheek?! Het wordt nog wel eens wat met jou 😉
  2. Lien:
    4 oktober 2018
    Is dat ook niet de bekende trap uit gossip gril?