Dag 9: Patris et Filii et Spiritus Sancti

1 mei 2022 - Rome, Italië

Het is vandaag de laatste volle dag in Rome en er staat niet echt iets op het programma. Nou misschien wel iets. Vandaag gaan wij een grote meneer opzoeken. De Paus! Wij hebben eerst ontbeten en zijn vervolgens met de bus richting Vaticaanstad gegaan. Om 12 uur exact verschijnt de Paus in één van de kleine raampjes op het St Pietersplein. Het was een chaos aan mensen. En iedereen wil de goedheiligman natuurlijk zien. En de beveiliging was ook niet misselijk. Eerst wordt de tas gecontroleerd en dan sta je in de rij voor de vliegtuigbeveiliging. Oftewel je tas door de röntgenapparaat en zelf door de metaaldetector. Nou eenmaal op het plein wordt er eerst een kleedje uit het raam gehangen en exact om 12:00 is die dan eindelijk. Paus Franciscus!

76006990-D0A8-4B59-B75B-621163B1D3E4

Een hoop gejuich en overal spandoeken. Vervolgens praat hij een kwartier lang in het Italiaans over van alles. Maar dan konden wij geen soep van maken. Het enige wat wij konden verstaan was het bekende Patris et Filii et Spiritus Sancti.

4C4F9445-8DDB-44B4-BBA8-E5375041AA24

Na het kwartier wordt er nog even gezwaaid en dan verlaat iedereen het plein.

A6613AF9-08A8-48FF-BAAA-B9A332D3C2EB

Verder hadden wij niks meer op het programma staan. Wij zijn daarom weer rustig richting naar ons hotel gelopen. Maar dan langs nog even langs de highlights van het centrum. Eerst lopen wij langs de Tiber naar de Engelenburcht.

362B0D7B-793F-4669-892B-8071E146F33E

Daar hebben wij heerlijke geluncht. Via de Piazza Navona met de mooie fonteinen lopen wij via het Pantheon richting ons hotel. Wij wilde het Pantheon nog bezoeken maar helaas had je hiervoor een reservering voor nodig.

9CD7BFB6-D33C-4DBF-9824-359D00D2322826498B90-C086-4110-BA9E-2D8CB6FABD13

En dat was het dan. Rome was en is super. Prachtige historische gebouwen, cultuur en geschiedenis. Met daarbij heerlijk weer kon het niet meer stuk. Morgen staat er weer een ander avontuur te wachten. Tot morgen.