Dag 8 Sightseeing Rome

30 april 2022 - Rome, Italië

Vandaag hebben we geen geboekte tour maar gaan we zelf Rome verkennen. We hebben een wensenlijstje en een hop on hop off ticket dus dat komt vast goed.

Eerste stop Spaanse trappen. De Spaanse trappen verbinden Piazza de Spagna met de Pincio Heuvel en worden net als de Trevi fontein tot een van de mooiste stadsgezichten van Rome gerekend. Na de nodige foto’s tussen de bloemen op de trap wandelen we richting de Trevi fontein.

9AB371BF-1207-4F7D-87C1-FCE5F83EC644

Onderweg eten we een Canolo ook wel Cannoli genoemd. Cannoli siciliani hebben ook een enorme identiteitsbepalende kracht: Italiaanse bakkerijen over de hele wereld maken van hun aanwezigheid in de schappen een symbool van "italianità" en erfgoed dat geassocieerd wordt met slechts een handvol andere producten. Ze zijn gebakken, buisvormige gebakschelpen gevuld met een zoete, romige vulling. Deze traktaties hebben een lange en legendarische geschiedenis en evenzoveel variaties. Voor een traditionele cannolo wordt de vulling traditioneel gemaakt van verse ricotta kaas van schapen maar soms is er ook gezoete room te vinden. Deze kaas wordt gemengd met een combinatie van vanille, chocolade, pistache, Marsala wijn, rozenwater, of een andere van verschillende smaken. Bovendien is de grootte van de cannoli varieert zo veel als de filing smaakstoffen. De schelp is gemaakt van meel, boter, suiker en een aantal andere ingrediënten. Dit deeg wordt tot ovalen gerold, rond een deegring gewikkeld en gebakken. Na het bakken worden de schelpen opgevuld met een lepel of een zak met banketbakkerswerk. Een echte verwennerij!

AF4304E8-BE69-452E-8D8A-47285B1F5950

Daarna is het tijd om een muntje te gooien in de Trevi fontein, als je een muntje over je rechter schouder gooit betekent het dat je nog een keer terug komt in Rome. Voor ons is het gelukt dus we zullen nog een keer terug komen, wanneer dat zal de tijd leren.

2922690F-E0FD-41E1-B0D6-10EB7B02BF78

We wandelen door naar het paleis van Victor Emanuel II, een mooi bouwwerk met veel trappen en prachtige uitzichten over Rome. We klimmen tot een hoogte van 70 meter.

C6690B5A-4684-48FD-A535-E45778ABAB74

Na deze klim wandelen we langs opgravingen naar het Colloseum, het meeste bekende bouwwerk in Rome. Daar nemen we de hop on hop off bus terug naar Station Termini. Voor vandaag genoeg gezien en gewandeld.

Het is tijd voor een lekker drankje en hapje.

Morgen is alweer onze laatste dag in Rome en in elk geval brengen we een bezoek aan de paus.

1. Willem Tesselaar:
    30 april 2022
    Mooie dag met mooie foto’s .