Dag 7: Vaticaanstad

29 april 2022 - Vatican City, Vaticaanstad

Vandaag gaan wij een ander land bezoeken. Het kleinste land ter wereld. En met als grote baas in de landje de paus. Vandaag staat Vaticaanstad op het programma. Wij vertrokken vanochtend vroeg met de bus richting het Vaticaan. Inge kwam iets later omdat zij al een groot gedeelte van het Vaticaan gezien heeft. Onze bus stopte bij Castel Sant'Angelo, ook wel Engelenburcht genoemd. Vanuit daar was het een goed half uur lopen naar het Vaticaan Museum. Daar hadden wij fast passes voor gekocht. Wij kwamen eigenlijk niet voor het museum maar voor maar een ding. De Sixtijnse kapel. Het museum zat bij het kaartje in. Maar voordat je bij het Sixtijnse kapel bent moet je eerst door gangen vol met kunst, schilderijen, beeldhouwwerken, tapijten en andere oude rotzooi. (Dit zijn de woorden van Marijke) Na een uur gelopen te hebben door het museum was het dan eindelijk zover. Het prachtige plafond van de Sixtijnse kapel.

821AEB4D-3234-4308-8401-B45ACD0B00B8

Het is een van de bekendste binnenruimten ter wereld, vanwege de beroemde fresco's van Michelangelo. Voor de cultuurbarbaren onder ons het ik er even een foto van bijgedaan. Je mocht er zelf geen foto van maken en je moest er stil zijn. Om de 5 seconden werd er Silencio/Silence geroepen. Oftewel mond dicht.

De ruimte wordt ook gebruik voor conclaaf waar de kardinalen bijeenkomen om er een nieuwe paus te kiezen. Voor dit conclaaf wordt op het dak van de kapel een extra schoorsteen geplaatst, waaruit tijdens het conclaaf twee keer per dag rook komt. Dit is afhankelijk van de uitslag van de stemrondes zwarte of witte rook, zodat de mensen op het Sint Pietersplein kunnen zien of er al dan niet een nieuwe paus is gekozen.

Na de Sixtijnse kapel hebben wij een broodje gescoord en zijn weer naar buiten gelopen. Daar zat Inge op het terras op ons te wachten. Want om 14:30 stond er weer een andere tour op het programma.

1CFF24A4-2DBD-4138-9148-BFBE69F5EE85

Een tour door de St-Pietersbasiliek. De kerk werd tussen 1506 en 1626 gebouwd in late-renaissance en barokarchitectuur op de plaats van het vroegere Circus van Nero in Rome, waar volgens de overlevering de apostel en eerste paus, Petrus, gekruisigd en begraven werd. Het is een belangrijk bedevaartsoord voor katholieken en geldt als de eerste van de zeven pelgrimskerken van Rome.

C38013E3-59A0-43A7-99AE-B2870FB61D16

Eerst ontmoeten wij onze gids net iets buiten het st-Pietersplein. Onze gids was een drukke tante maar vertelde alles leuk en met veel passie. Wij starten met de beklimming van de Basiliek. De eerste 200 treden ging met de lift. Je bent dan op de binnenkant van de rand van de koepel. Maar het laatste gedeelte naar top en een klim van 330 treden door smalle en verschillende soorten trappen naar boven.

29AD2014-CDA0-44D2-8472-F590A45DAE7D

Eerst een normaal trap, vervolgens een wenteltrap en vervolgens met je al bukkend en scheeflopend naar boven. Maar eenmaal boven aangekomen heb je wel het mooiste uitzicht over heel Rome.

E2F04734-64E8-4C9C-A5BB-F68285D7D322

De weg naar beneden gaat weer op dezelfde manier. Al die trappen weer maar dan naar beneden. Eenmaal beneden aangekomen komen wij in de gigantische kerk terecht. Wat een gebouw en wat een versieringen en pracht en praal. De foto’s spreken voor zich.

BE0FD301-4AFB-4A1A-BAFC-4E1792959D87

Onze tour eindigde in de catacomben van de kerk. Waar een groot aantal van de pausen liggen begraven. Een prachtige tour met weer een goede gids.

49ECDFB0-EDCC-46FF-8A0E-5E0D31710458

Via de hop on hop off bus rijden wij weer terug naar het treinstation. Wij sluiten de dag af met een heerlijke Italiaans diner bij een restaurant op de hoek van ons hotel.

1. Gerrit:
    30 april 2022
    Doe de ome van Rome de groeten, als je hem spreekt ik bedoel dus de paus.