Dag 5: Welcome to Rome

27 april 2022 - Rome, Italië

Vandaag is het koningsdag in Nederland maar daar is hier niks van te merken. Vandaag is het ook tijd om Napels te verlaten voor de hoofdstad van Italië. Roma! Wij gingen vroeg ontbijten en hebben verlaten ons hotel. Een hotel verder hebben wij een Taxi geregeld en die bracht ons naar het centraal station van Napels. Wij gingen vandaag per trein naar Rome. Om 10:35 ging trein Italo 9980 naar Rome. Een kwartier voor tijd krijg je te zien welk perron de trein staat. De koffers mee en gaan met die banaan. Wij zaten in wagon 7, stoel 2,3 en 4. Exact om 10:35 vertrok de trein richting het noorden. Met snelheden van 290 km/u vlogen wij binnen 1 uur en 10 minuten naar Rome toe.

Eenmaal in Rome aangekomen lopen wij vanuit het centraal station drie blokken naar rechts en daar staat ons hotel voor de komende 5 nachten. Hotel Varese. Wij wat aan de vroege kant en daarom waren onze kamers nog niet gereed. Wij droppen onze koffers en trekken de stad in. Maar eerst even lunchen.

Na de lunch lopen wij richting Basilica Santa Maria Maggiore. De kerk werd in 432 in opdracht van paus Sixtus III gebouwd op de heuvel Esquilijn en is één van de zevens pelgrimskerken en één van de vier pauselijke basilieken in Rome (De andere zijn de Sint-Pieter, San Giovanni in Laterano en San Paolo Fuori Le Mura). De basiliek is gebouwd op de plek waar de Maagd Maria verscheen in een droom van paus Liberius en er op 5 augustus midden in de zomer een deken van sneeuw verscheen op de heuvel. Daarnaast is de 14e eeuwse klokkentoren met 75 meter de hoogste klokkentoren van Rome. Verder bevinden zich onder het altaar van de Santa Maria Maggiore houten splinters van de kribbe van Jezus (Sacra Culla).

57471031-2D6A-45AB-A067-E1AE3FDB374D B98996AE-7F81-4D1F-B0D5-3157A1AE6FC2

Wij hebben uiteraard de kerk bezocht. En het is daarbij heerlijk koel in de kerk. Wij zijn daarna weer terug gelopen om ons in te checken in het hotel. Even opfrissen en toen richting het centrum gelopen. Wij hadden namelijk een wandeltour op het programma staan. Secrets of Rome. Een zeer interessante tour over de minder bekende plekken van Rome.

AB58FB68-02BC-4E66-BEAE-E850CF8725CC

Maar ook weetjes over de bekende plekken van Rome. Zo kwamen wij langs de kleinste kerk van Rome. Het grootste altaar in Roma. Maar ook de bekende plekken kwamen aan bod zoals de Trevifontein, het Pantheon.

30E4172E-603C-458C-8A1B-4FFE5064EDDA 6C4F2A35-FACA-415B-A357-4EFAF7627254

De tour duurde ongeveer 2 uur en eindigde op het plein Piazza Navona. Daar hebben wij heerlijk gegeten en als afsluiter een Limoncello.

C360D6FE-9D9B-4046-BE33-24A98B4750C0

En zijn toen weer met de taxi terug gegaan naar het hotel. Morgen staan er weer nieuwe avonturen op het programma. Tot morgen!

1. Willem Tesselaar:
    27 april 2022
    Zo te lezen en te zien aan de foto’s, weer een prachtige dag gehad. Wat een info over al die kerken en bezienswaardigheden, petje af.
    Veel plezier morgen