Dag 3: Pompeii en Vesuvius

25 april 2022 - Napels, Italië

Vandaag staat er een verzorgde dagtrip op het programma naar het zuiden van Napels. Daar ligt de nog actieve vulkaan de Vesuvius en de oude stad Pompeii. Wij moesten ons vanochtend melden bij een hotel 2 straten verder op. Daar werden wij opgepikt door een kleine wit busje. Het was een goed uurtje rijden naar Pompeii. Onze eerst stop van de dag. Pompeii heeft denk ik geen introductie nodig maar voor de liefhebbers heb ik even een stukje Wikipedia gekopieerd en geplakt.

B67556D4-7DE3-4627-8F51-D15829B3A149

Pompeï (ook wel: Pompeii of Pompeji) was een Antiek Romeinse provinciestad met ongeveer 20.000 inwoners die bestond van de 7e eeuw voor Christus tot in de eerste eeuw na Christus. Osken, Samnieten, Grieken, Etrusken en Romeinen lieten er allemaal hun sporen achter. Pompeï, dat in 62 n.Chr. al door een aardbeving was getroffen, werd in 79 bedekt door as als gevolg van de uitbarsting van de Vesuvius. Het is daardoor een van de best bewaarde Romeinse steden geworden, hoewel de opgravingen gepaard gaan met erosie en vervuiling.

Nadat de eerste overblijfselen al aan het eind van de zestiende eeuw werden ontdekt, worden sinds de 18e eeuw archeologische opgravingen verricht. Sindsdien zijn grote delen van de stad blootgelegd en geeft de plaats een goed geconserveerd beeld van het Romeinse dagelijks leven.

Eenmaal aangekomen kregen wij wat vrije tijd om wat souveniertjes te scoren. Daarna moesten wij ons melden bij onze Engelstalig gids Annaliza. Zij nam ons mee de stad in en vertelde ons over de geschiedenis van de stad. De verschillende plekken van de stad en wat er toen die tijd heeft gestaan. Wij langs een theater, winkel, bordeel, huis en het plein. Alles werd haarfijn uitgelegd door haar. Het was prachtig warm weer vandaag dus de mauwen en broekspijpen werden opgerold. Na een goed anderhalve  uur durige wandeltocht was de tour bijna voorbij. Het enige wat Pompeii zo bijzonder maakt is de menselijke overblijfselen van de vulkaanuitbarsting. Je ziet nog precies de posities van de mensen die overleden zijn aan de dodelijke vulkaanuitbarsting. Een vrouw die haar kind nog in de handen heeft. Heel indrukwekkend.

277CDE96-5022-43A1-B9B0-C682842D457F

Na de tour was het tijd om te lunchen. Het was heel simpel. Pizza, Lasagne of Salade. Gisteravond was het al Pizza dus werd het vandaag Lasagne.

Na de lunch gingen wij de bus weer in en gingen wij op weg de berg op van de Vesuvius. Alleen de rit er naar toe was al een attractie. Smalle haarspeldbochten bochten naar boven met auto’s die naar beneden reden. En met zo’n grote tourbus was dat een hele uitdaging. Maar wij hadden een perfecte chauffeur. Eenmaal boven was je er nog niet. Wij hadden 1,5 uur de tijd. Het was ongeveer een 25 minuten klim naar boven maar voor sommige is dat natuurlijk wat langer. Marijke en Inge besloten een klein stukje de vulkaan op te lopen.

1F8CBA69-3534-439E-A49B-F46CB3487552

Marcel heeft het wel gehaald tot boven en verder. Hij heeft de gehele krater rond gelopen tot je niet meer verder kan.

6BC58BE8-669F-4516-8950-88BA3D4014B9

Maar omdat je maar 1,5 uur had moest je ook weer snel weer terug. Na een aantal foto’s en selfies kwam Marcel rond 16:45 weer beneden.

4DEF56CB-E57A-4253-B919-1178BE46D072

Toen was het weer tijd om terug te gaan richting Napels. Opnieuw voor gevaar van eigen leven maneuvreerde onze chauffeur de bus via de haarspeldbochten naar beneden. Deze man kan rijden.

4A1C706A-4F77-4FDE-A9BE-C97539ACFF9D

Om 18:30 waren wij weer veilig terug gekeerd in Napels. Even opfrissen en rond 19:30 zaten wij bij Pizzeria Laezza. En wij waren er samen uit. Die was de beste pizza die wij ooit hebben gehad.

1. Willem Tesselaar:
    26 april 2022
    Mooi dat jullie zo’n indrukwekkende plek hebben bezocht.
    Ik geloof graag dat de Vesuvius indrukwekkend is.
    Buona Notte