Back to Basic

20 september 2019 - Hlane National Park, Swaziland

Na een simpel ontbijt vertrekken we rond 7.45 uit het restcamp. We zijn de poort nog niet uit of een kudde buffels steekt de weg over. Dus file op zijn Afrikaans. We vervolgen onze weg en komen bij de volgende file. In eerste instantie zien we vooral gieren. Maar als er zoveel auto’s staan is er vast meer te zien. En ja hoor even later zijn we omsingelt door hyena’s. Wat blijkt er ligt een mannetjes leeuw. Hij beschermd zijn prooi van enkele dagen geleden, een buffel. We rijden iets verder en treffen nog meer leeuwen aan. Kleine detour zorgt ervoor dat we nog dichterbij komen en zelfs een plaatje kunnen schieten met de leeuw. Hierna rijden we verder en onderweg zien we impala’s, giraffes, olifanten. Na een korte stop op picknickplaats waar we een nijlpaard en aapjes spotten rijden we verder en komen eerst oversteken de olifanten tegen en even later loopt een kudde recht op ons af, dat was wel even spannend, achteruit en de weg vrij maken voor deze kolossale beesten. De volgende stop wederom leeuwen. We vervolgen onze weg en na een korte stop bij een restcamp zien we dat er op de weg tussen het restcamp en de gate diverse waarneming van luipaarden zijn geweest. Laten we nou net die kant op moeten....

Onderweg zien we zebra’s, gnoes, olifanten, buffels en helaas geen luipaard. Rond 13 uur verlaten we het Krugerpark en rijden we naar Eswatini, we verblijven aankomende nacht in Hlane National Park op een locatie zonder stroom. Rond 15 uur arriveren we. We besluiten een gamedrive bij zonsondergang te boeken. Nadat we onze super romantische accommodatie bekeken hebben. Hemelbed en geen stroom dus verlichting met olielampen. Is het tijd voor onze gamedrive. Om 16 uur vertrekken in een open jeep. We zijn nog geen 10 minuten onderweg en check daar spotten we neushoorns. Even later wederom neushoorns en onze gids besluit dat we wandelend dichterbij mogen kijken! Wow wat een ervaring, en ja zie onder fotos onze neushoorn selfie! :-)

Daarna gaan we op jacht naar leeuwen, helaas is deze niet succesvol en na zonsondergang keren we terug. Desondanks was het een mooie gamedrive met een geweldige zonsondergang. In het kamp zijn de olielampen overal aan en verspreiden een beetje licht. Verder is het donker. Een geweldige ervaring zo back to basic en ook heel erg leuk. We eten op terrein in een door olielampen verlicht restaurantje, buiten en heel basic. Het is een buffet met een soepje, verschillende hoofdgerechten en met als dessert antcake. Na het eten spelen we nog een spelletje en gaan we op tijd slapen. Morgen staat de rit naar St. Lucia op het programma. We komen dan terug in de bewoonde wereld.