Krugerpark dag 1

19 september 2019 - Krugerpark, Zuid-Afrika

Vandaag staat het Krugerpark op het programma. Wij pakken weer onze spullen en na het ontbijt vertrokken wij richting Orpen Gate. Dat is een van de ingangen van het Krugerpark. De eerste 10 kilometer was weer ouderwets safari. De auto die alle kanten opschud. Maar daar was dan eindelijk het asfalt weer. Op de route naar Orpen rijden wij langs allerlei privé reservaten. En wat spotten wij daar ineens, een hele kudde olifanten. Check! Dat is nummer 2 van de BIG 5. En dan zijn wij nog niet eens in het Krugerpark. Er zijn meerdere ingangen in het Krugerpark. Het park gaat om 6:00 open en sluit om 18:00. En dan moet je ook echt het park uit zijn. Wij hebben besloten om te overnachten binnen het Krugerpark. In Skukuza RestCamp. Dat is ongeveer 3 uur rijden door het Krugerpark zonder stops. Maar zo ver is het nog niet. Eerst maar even het park binnen komen. De dichtstbijzijnde ingang is Orpen gate. Daar moeten wij ons melden en laten onze reservering zien. Wij mogen door rijden en betreden het Krugerpark. Gelijk in het park zien wij twee gigantische olifanten. Binnen het Krugerpark zijn er allerlei restcamps. Hier kun je eten,drinken, winkelen en naar de wc gaan zonder dat een leeuw je van achter pakt als je even staat te plassen. Wat ons op valt is de grote droogte. Daardoor kun je wel meer dieren spotten omdat er bijna geen blaadjes meer aan de bomen zitten. Binnen een half uur zagen wij een Buffel, Giraffen, Olifanten, Gieren, Zebra’s, Gnoes en een hoop Impala’s. Een hele hoop Impala’s. Maar na een goed 2 uur rijden in de park stonden er een hoop auto’s aan de kant van de weg. En dat betekend altijd dat er iets te zien valt. En ja hoor een groep leeuwen liggen onder de boom. Maar op een beste afstand. Dus de foto’s zijn wat wazig vanwege het inzoomen. Niet veel later nog een aantal auto’s rondom een bosje. Wij natuurlijk ook stoppen en ja hoor van geen 5 meter van de auto twee leeuwen languit liggend in de schaduw. Dat is nummer 3 van de BIG 5. check! Eindelijk een katachtigen op de foto weten te zetten. Wij zijn dan ongeveer 4 uur onderweg totdat wij bij ons Rest camp aankomen. Skukuza rest camp. Wij checken ons in en krijgen de sleutel van onze Rondavel bungalow. Nummer 165. Wij komen daar en er staan verschillende huisjes. Wij maar binnen. Er staat een bed en een douche dus prima voor om de avond door te brengen. Eerst maar eens even de auto uitpakken en toen zijn wij het kamp maar eens wezen ontdekken. Er is daar een restaurant, een Harry’s vreetschuur en een souvenirshop. En niet te vergeten met een prachtig uitzicht over een rivier waar heel toevallig net een kudde olifanten langs kwam lopen. Toen was het tijd om iets te eten uit Harry’s vreetschuur en te relaxen. Vanavond wacht ons nog een verrassing. Wij hebben bij het inchecken een Nacht Game Drive geboekt. Die tip kregen wij van de manager van het Phelwana Game Lodge. Wij werden om 19:45 verwacht bij de receptie. We mochten instappen in een grote truck. Wij gingen lekker voorin zitten en ik mocht samen met nog iemand amders de lampen bedienen. Wij waren ongeveer een half uur onderweg toen wij olifanten tegen kwamen. Van heeeel dichtbij. Na een uurtje rijden zagen wij er meerdere trucks geparkeerd stonden. Het was een grote groep leeuwen die aan het eten waren. Twee dagen geleden hadden ze een Buffel te grazen genomen. Er lag ook een krokodil bij. Die probeert een stuk Buffel mee te krijgen. Een prachtig gezicht. Wij zijn ook een aantal kleine roofdieren tegen gekomen zoals de Civet en de small-spottend Genet. Vervolgens stuiten wij nog op een andere olifant en een klein schattig hertje. De twee uur ging zeer snel voorbij. Het was een zeer leuke ervaring. Wij zijn gelijk terug gegaan naar het huisje. En zijn na een potje Yahtzee gaan slapen. Morgen wacht Krugerpark dag 2 en wij gaan dan een ander land bezoeken. Tot morgen!

1. Inge:
    21 september 2019
    wat geweldig klinkt dit allemaal