Dag 3 Savannah part 2

26 september 2022 - Savannah, Georgia, Verenigde Staten

Wij waren vanochtend weer eens vroeg op. De Europese tijdzone zit er nog een beetje in. Wij hebben lekker rustig aan gedaan. Ontbeten en rugtas ingepakt en downtown Savannah in. Savannah downtown is opgebouwd in blokken. En elk blok heeft haar eigen square. De ene nog mooier dan de ander. Wij hebben vanochtend een walking tour op het programma staan over de geschiedenis van Savannah. Onze ontmoetingsplek is Reynold’s Square. Dat is ongeveer 1 km lopen vanaf het ons hotel. Op de route komen wij de First African Baptist Church tegen afkomstig uit 1773. Een stukje verder de volgende square (plein) die in het teken staat van John Mercer. Songwriter en Oscar winnaar. Hij was bekend van oa Horay to Hollywood en Jeepers Creepers (voor de horrorfans onder ons). En als wij het dan toch over films hebben. Savannah heeft nog een echte old school bioscoop. Waar de letters nog op de voorgevel geplaatst worden. Deze bioscoop stampt uit het jaar 1921.

682CA5E0-C99A-4824-844E-7F6EF470B39A

Rond 9:30 start onze historische tour door Savannah. Ik zal jullie alle details besparen maar hier zijn wat highlights van de tour. De stad werd in 1733 gesticht door een groep Engelse kolonisten onder leiding van generaal James OgleThorpe, en was de eerste hoofdstad van de kolonie Georgia. Savannah heeft diverse plantages en landhuizen waardoor je zuidelijke charmes ervaart, maar de stad vervult ook een belangrijke rol als industrieel centrum en zeehaven.

Met meer dan twintig oude pleinen en opmerkelijke gebouwen, zoals de Cathedral of St. John the Baptist, het Owens-Thomas House en het Mercer-Williams House, bezorgen de stad een rustieke en magische sfeer. En wat het helemaal afmaakt zijn de gigantische bomen met Spaanse mos. Deze bomen staan er dan al meer dan 150 jaar sinds dat de stad nog een plantage was voor katoen.

Wij liepen langs alle highlights, gebouwen en pleinen van Savannah. Een van de bekendste pleinen is Chippewa Square. Hier stond het bekende bankje van de film Forrest Gump waar hij zijn bekende uitspraak deed: Life is like a box of Chocolats… Het bankje staat er nu niet meer en daar heeft ook nooit een bankje gestaan. Dat was puur voor de film hier neer gezet.

B0528F24-63DD-4623-ABE6-EDD938F161DE

Na de tour zijn wij naar Forsyth Park gelopen. Een prachtig park met een grote fontein in het midden. Daar hebben wij hebben wij heerlijk geluncht. Na de lunch zijn wij langzaam weer terug gelopen naar het hotel.

3CF11006-2CFC-4A9A-AA95-48992DC83340

Even relaxed aan gedaan want in de avond staat er een andere wandeltocht op het programma. Een ghost en dark history tour. Savannah is een van de most haunted cities of America. En dat willen wij ook graag meemaken dus kom maar op. Onze tour begon om 20:00 s’avonds.

Onze gids TJ vertelt ons over de geschiedenis van Savannah en waarom deze stad zo beroemd is. Ten eerste heeft Savannah 7 begraafplaatsen. Echter zijn er maar 2 bekend. 5 begraafplaatsen zijn nog niet gevonden. De fundering van Savannah bestaat uit botten en schedels.

5966BF32-5302-4016-8E48-EED30FE6BC5B

Hij nam ons mee naar bepaalde gebouwen en hotels. Bij ieder had hij een zeer interessant verhaal wat er vroeger gebeurd was en wat mensen nu kunnen tegenkomen. Spookverhalen waar je haren van recht overeind gaan staan. Hij liet ons ook foto’s maken van de gebouwen en op 1 van de foto’s van een vrouw in onze groep zag je een gloed, een soort van lichtbol. Zeer creepy.

6031A30B-DE49-47FE-84ED-EE98DD7488A1

Hij verteld ook zijn eigen verhaal en wat hij heeft meegemaakt in zijn eigen huis. Hij woont al meer dan 9 jaar in Savannah. Maar is al 5 keer verhuisd. Niet omdat hij groter wilt wonen maar wat er gebeurd is in huis. Vreemde gebeurtenissen. Zo hoorde hij voetstappen boven hun in het appartement. Dus hij naar zijn huisbaas. Hij vroeg of de bovenburen wellicht een feestje hebben gehad? Nou zegt de huisbaas. Daar woont al 2 maanden niemand meer. Welcome to the most haunted city in America. Elk gebouw in het historische centrum heeft wel verhaal. Wij hebben zelf ook wat foto’s gemaakt. Oordeel zelf wat je ziet…

EE839E95-5415-40DF-961D-EE740A676EE8

Na een tocht van 2 uur was het tijd om weer terug te gaan naar ons hotel. Morgen verlaten wij Savannah en trekken wij de bergen in. Tot morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ada:
    27 september 2022
    Nou lekker dan, zo’n “ghosthouse” …..ik moet er niet aan denken…..ben benieuwd naar de foto’s van morgen in de bergen !!!
  2. Willem Tesselaar:
    27 september 2022