Start part 2 - Addo Park

24 september 2019 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Vandaag is het vroeg dag. Om 5 uur gaat onze wekker. Deze keer niet voor een gamedrive maar omdat wij een vroege vlucht van Durban naar Port Elizabeth hebben. Vanaf daar vervolgen we onze reis.

Rond 6 uur arriveren we op de luchthaven, leveren onze rammelbak in, koffers droppen en tijd voor een ontbijtje.

De vlucht duurt ruim een uur en na het landen pikken we direct de koffers op en binnen een half uur hebben we ook de huurauto opgehaald en zijn we klaar om te gaan. Onze Suzuki rijdt gelukkig 10x beter dan de rammelbak.

Vandaag gaan we via Addo Elephant National Park, ons laatste park en onze laatste kans om een luipaard te spotten. Rond 11 uur rijden we het park binnen. Met de kaart en een spel element, elk dier dat je spot is punten waard, gaan we op weg. Het eerste stuk is dicht begroeid dus weinig te zien. De verharde weg wordt een zandweg en we gaan richting open vlaktes. Al snel zien we zebra’s, wrattenzwijntjes, red hartebeest en de eerste olifanten. Dit park staat bekend om de grote hoeveelheid olifanten dus op naar meer. We vervolgen onze weg over voornamelijk zandpaden en we spotten diverse vogels waaronder een struisvogel, secretary bird, bokmakerie, blackshouldered kite, black headed heron, en nog veel meer.

Plots rijden we langs een klein waterhole met olifanten met een baby. Ze zijn aan het drinken, dus super gaaf om te zien.

We vervolgen onze weg en ja hoor we spotten wederom leeuwen. Iets verder weg dan de vorige keer maar wel weer! Check!

Daarna rijden we een loop waarin we zebra’s met baby, diverse vogels, de yellow mongoose, en verschillende hertachtigen zien. Rond 16 uur komen we bij de andere gate aan en verlaten het park. De eindstand is het spotten van dieren, een gelijk spel!

Wij vonden het aantal olifanten tegenvallen en volgens Marcel bestaan de luipaarden niet :-). Desondanks wederom een mooie ervaring rijker.

Op 15 minuten rijden ligt ons hotel voor vanavond. Helaas is Addo erg arm dus wagen we het er niet op de supermarkt binnen te gaan. Ons hotel daar in tegen is prima en heeft uitzicht op de rivier.

Na even relaxen en opfrissen gaan we eten bij een van de aanbevolen restaurantjes, Africanos. Om daar te komen moeten we een kilometer of 6 rijden. Heen kan dit in het licht, terug in het donker, straatverlichting kennen ze hier niet. Dus hopen dat het eten het waard is.

We eten steak met monkey blend, een saus van ui, knoflook, gember, sojasaus en nog wat meer, en nee geen aapjes zoals de naam doet vermoeden. En schnitzel van kudu, dit smaakt naar een combinatie van kip en rund erg lekker. Beide zijn erg goed. We sluiten af met het beste toetje volgens tripadvisor, pavlova (zie foto). Nu moeten jullie weten dat eten hier zeer goedkoop is en de porties erg ruim.

Nu is het tijd voor de terug rit in het donker, en ja we zijn veilig over gekomen. Maar zonder straatverlichting met kuilen in de weg en kruisingen die je amper ziet is het geen aanrader. Morgen vervolgen we onze weg richting Kaapstad en wie weet wat we dan tegen komen.

1. Inge:
    Vogelkenners geworden?
  2. Marijke & Marcel:
    25 september 2019
    Beetje met hulp van boekje. Je moet wel weten wat je spot 🦜🦅
  3. Willem Tesselaar:
    24 september 2019
    Mooie ervaringen, veel plezier verder
  4. Ada Tesselaar:
    24 september 2019
    Prachtige verhalen en natuurlijk ook hele bijzondere foto’s.
    Ik ben benieuwd naar het volgende. Veel plezier.
  5. Rik:
    25 september 2019
    Wat weten jullie toch veel van vogels.
  6. Marijke & Marcel:
    25 september 2019
    Waar een boekje al niet handig voor is. 🙈
  7. Gerda en Doke:
    25 september 2019
    Jeetje wat een prachtige ervaringen!!!! Leuk om jullie te volgen!!