The Journey Begins...

22 september 2018 - Seljalandsfoss, IJsland

Na meer dan een half jaar planning is het eindelijk zover. De reis waar wij al een hele lang tijd op hebben lopen wachten. De eerste stop van ons trip is IJsland. Het land van "Fire and Ice".
Waarom IJsland vroegen mensen zich af? Wij zeggen waarom niet? Het is een prachtig land, vol mooie landschappen, aardige mensen en niet te vergeten het noorderlicht. (Als wij mazzel hebben). Dit land stond nog op, beide van onze verlanglijstjes.

Om exact 14.00 vertrok ons vliegtuig (vlucht KL507) vanuit Schiphol Amsterdam naar Keflavíkurflugvöllur. Keflav...wat!? Keflavíkurflugvöllur is het nationale vliegveld van IJsland. Dat ligt ongeveer 50 kilometer van hoofdstad Reykjavik af. Het is ongeveer 3 uur vliegen van Amsterdam af. Oftewel anderhalve film later en het vliegtuig begint alweer te dalen.

Eenmaal aangekomen werden wij gelijk geconfronteerd met de temperatuur van IJsland. In het vliegtuig was het goed dooi. Een graad of 25, heerlijk kamertemperatuur. Eenmaal uit het vliegveld ging de temperatuur met 20 graden na beneden. Velkomin á Íslandi!

Om IJsland te verkennen heb je natuurlijk een auto nodig. Want treinen rijden hier niet. Na een half uur buiten op de Car Rental Shuttle gewacht te hebben komen wij aan bij het autoverhuurbedrijf. Wij hebben een auto geboekt bij SAD Cars. In ieder geval een automaat. Het is dan maar altijd afwachten wat je krijgt. Ik zie heel toevallig tegen Marijke toen wij het gebouw binnen lopen. Als het maar niet die Suzuki Swift wordt. De rest maakt het mij niet uit. Toen wees de beste man onze auto aan. Hij zei die daar. En ja hoor. De Suzuki Swift. Wij hebben de auto volgepakt. De Gopro bevestigd en gaan met die banaan. Voordat het donker wordt.

Road trip to Stora Mörk

Om IJsland te overleven zijn er ook boodschappen nodig. Bij de eerste beste supermarkt genaamd Krónan hebben wij onze survival spullen ingeslagen. Dan was het eindelijk tijd om richting onze eerste guesthouse te rijden.

First Impression

IJsland is een cirkelvormig eiland. Rondom het land loopt een rondweg; de ringweg nr. 1. De hele ringweg is zo'n 1339 kilometer lang. Wij volgen deze ringweg en stoppen bij de hoogtepunten. Op de weg richting onze guesthouse is al goed te zien dat IJsland een vulkanisch eiland is. Vol rotsen en woeste gronden.

Vulkaan landschap

IJsland was gisteren trouwens volop in het nieuws. Er wordt namelijk een vulkaan uitbarsting verwacht van de vulkaan Katla. (Klik hier voor meer info). Maar mocht het tot een uitbarsting komen wordt het gebied waar wij ons nu verblijven verzocht te evacueren. Nu hopen dat het rustig blijft.

Sneeuw

Wij wisten van te voren dat onze guesthouse in de middle of nowhere lag. Van een mooi geasfalteerde weg kwamen wij op een gravel weg terecht. Met als uitzicht een prachtige waterval aan de rechterkant en een zonsondergang aan de linkerkant.

Seljalandfoss

Bijna aangekomen bij onze guesthouse kwamen wij nog een kamikaze hond tegen. Deze hond was blijkbaar zo gek op auto's dat hij bijna voor onze Suzuki Swift lag. Maar het ging allemaal goed. Rond een uur of acht lokale tijd kwamen wij aan bij onze guesthouse. Opnieuw werden wij verwelkomd door een hond. Die letterlijk zo blij was ons te zien dat hij in de auto sprong.

Eenmaal ingecheckt liet de eigenaresse ons het leefgedeelte zien. Het is eigenlijk één grote woonkamer met keuken waar je vrij gebruik van kan maken. Hier hebben wij ons avond eten gegeten en dit eerste verslag voor jullie in elkaar gezet. The Journey is nu eindelijk begonnen. Nu tijd voor een wandeling in het donker en hopen op noorderlicht.  þar til á morgun!

Toevoeging: Succesvolle wandeling, we hebben het noorderlicht gezien.

Northern Lights (sort of)

1. Inge:
    23 september 2018
    Dit klinkt veelbelovend. Gaaf de eerste dag al noordelicht. maar pas op met die vulkaan
  2. Willem Tesselaar:
    23 september 2018
    Mooi begin van de reis , mooi verhaal en foto’s ,veel plezier
    Groeten Ma en Pa
  3. Gerrit:
    23 september 2018
    Prachtig verslag en fijn dat je niet over een nacht ijs gaat