Golden Circle & Disappointing Reykjavik

27 september 2018 - Thingvellir National Park, IJsland

Zo ik ben weer fris en fruitig na het voeren van de visjes heeft een goede nacht rust geholpen. Op naar een nieuwe dag vol avontuur. We vetrekken vroeg zodat we de onbeschofte Aziaten voor zijn. Vandaag staat de Golden Circle op het programma.  Deze naam heeft niets met de historie van IJsland te maken, maar dankt zijn naam aan de vele bezienswaardigheden die deze route, net buiten Reykjavik, kent.

Onze eerste stop vandaag is Kerio. Kerio is een zogenaamde explosie krater, je kunt rondom de krater wandelen en afdalen de krater in waar je op gelijke hoogte met het ijskoude water staat. Een bijzonder verschijnsel dat zeker de moeite waard was.

Marcel on top of Kerio

We vervolg onze weg naar Faxfoss een waterval die op de route ligt, voor IJslandse begrippen is dit een kleine waterval, er zijn geen faciliteiten maar je kunt wel heel dichtbij komen waardoor je de kracht van de waterval kunt bekijken en wederom schitterende plaatjes kunt schieten. Deze waterval licht verscholen in een vallei en is een plaatje. Als we aankomen is er slechts een handje vol mensen. Wat een geluk wederom een gevoel van ongekende ruimte en rust ondanks dat we nu dicht bij de Reykjavik zitten.

Faxfoss

Na Faxfoss komen we bij het hoogtepunt van vandaag en het laatste verschijnsel dat we nog niet hebben gezien. De geisers! We stoppen bij Geysir en Stokkur. Deze liggen in een geothermisch dal en overal zie je stoompluimen. Je kunt hier tussen de geisers door wandelen en om de 5-10 minuten spuit Stokkur om hoog. Dit betekend dus een ideale uitdaging voor ons perfectionisten, namelijk het ultieme plaatje schieten en het perfecte filmpje maken. Deze kun je terug vinden onder foto’s en video’s. Het duurde even maar dan heb je ook meerdere malen dit geweldige natuur fenomeen kunnen aanschouwen. We wandelen nog langs Geysir maar helaas is deze veel minder actief.

Stokkur

Zo hebben we voor de middag al 3 van onze stops gehad. Na een zelfgemaakte lunch (ja we zijn zuinig want eten in IJsland is extreem duur) vervolgen we onze weg naar Gullfoss wederom een waterval, maar volgens ons toch wel de meest indrukwekkende van allemaal. Deze krachtige waterval is een zogenaamde trap waterval, hij valt in verschillende treden naar beneden in een kloof. Je kunt de waterval van verschillende uitkijk platforms bekijken maar wederom kun je erg dichtbij komen door langs de waterval en kloof te wandelen en uiteindelijk ter hoogte van de bovenste trede op enkele rotsen te klimmen en dan heb je een betoverend zicht op dit natuurgeweld. Dit is wederom adembenemend en geweldig om te zien.

Gulfoss

We rijden een klein stukje terug en zien vanuit de auto Stokkur wederom de lucht in spuiten en vervolgen onze weg. Helaas blijkt de weg naar pingvellir gesloten. We worden omgeleid langs een geweldig meer met mooie vergezichten, echter blijkt de dicht bij zijnde toegangsoptie naar de Midden Atlantische Rug ruim 2 kilometer voor de plek te eindigen, dit lopen is helaas wat ver. We besluiten dan maar onze route door het geweldige landschap te vervolgen. We rijden verder langs het meer, door de vallei om uiteindelijk weer in Reykjavik te eindigen.

De namiddag gebruiken we in verband met de gewijzigde plannen om Reykjavik te bekijken en dat blijkt meer dan voldoende tijd te zijn om de stad te bekijken die slechts 4 echte bezienswaardigheden heeft. We beginnen bij Hallgrimskirkja, de welbekende kerk van Reykjavik. Van buiten een architectonisch plaatje, van binnen saai, koud en kil. We wandelen verder door de stad naar de het water om daar de Sun Voyager te bekijken. Helaas valt dit erg tegen. Nu nog even langs het Hard Rock Cafe en dan hebben we Reykjavik wel gezien.

Hallgrimskirkja

Morgen is onze laatste dag in IJsland en we gaan goed afsluiten met genieten in de Secret Lagoon. Even bijkomen van alle kou, visjes voeren en road trips. Daarna vliegen we ’s avonds naar Boston en vervolgen we onze reis in de USA.

1. Inge:
    27 september 2018
    Al met al blijft dit toch een prachtige ervaring nietwaar?
    Het is heel leuk om elke avond te lezen wat jullie gedaan en gezien hebben. Ik kijk er steeds nasr uit.
    Veel plezier morgen in de secrtet lagoon
  2. Gerrit:
    28 september 2018
    Gelukkig zijn jullie niet over 1 nacht Ijs(land) gegaan. ;-)