Dag 11: Medici & Florence

3 mei 2022 - Florence, Italië

Het is vandaag de laatste volle dag in Florence. Morgen staat er een dagtrip op het programma. Maar daar morgen meer over. Wij begonnen de dag met een heerlijk Italiaans ontbijt. Een zoet ontbijt met een yoghurt. Wij hadden rond 10 uur een wandeltour over de Medici familie.

Het geslacht De' Medici (of Dei Medici) was een machtige en invloedrijke familie, die in Florence als grondlegger van het internationale bankwezen gedurende de 15e eeuw op het gebied van kunst een toonaangevende rol speelde. Deze familie is dus de grondlegger van het bankwezen en de munteenheid zoals wij deze vandaag hebben.

69C5606A-9D10-43C9-981A-2C34AA14EB86

Onze gids bracht ons langs alle plekken waar de familie een belangrijke rol speelde. De' Medici gaven hun vermogen bedachtzaam uit; enorme bedragen besteden De Medici aan het verfraaien van de stad en het steunen van de kunst en cultuur. Dit zorgde voor veel waardering en bewondering van de burgers . Bekende kunstenaars die door Cosimo de'Medici werden gesteund zijn bijvoorbeeld Donatello, Fra Angelico en Fillippo Brunelleschi.

BDF8BA64-5F35-4D6A-901E-DF72398C421C

Het was een zeer interessante tour over de komst en het einde van deze invloedrijke familie.

B3C097AB-8FA4-4539-AB59-55EFA06C47F7

Na de tour hebben wij even heerlijk geluncht aan de andere kant van het water.

FE05D102-B43F-46EA-B284-55B7E4E7EE7A

Na lunch ging Inge het Uffizi museum bezoeken. Het Palazzo degli Uffizi, kortweg Uffizi, is een stadspaleis in Florence. In het paleis, oorspronkelijk het kantoor of administratiegebouw van de Florentijnse familie De' Medici, is een van de oudste en belangrijkste kunstmuseum ter wereld gevestigd: de Galleria degli Uffizi.

DE9B6472-17FC-4A62-8639-5AF449FAE629

Marcel en Marijke hebben de stad verder lopen verkennen. Florence is een beloopbare stad. Bijna alle hoogtepunten zitten bij elkaar. Wij zijn rustig naar het Mercato Centrale gelopen. Mercator Centrale is een overdekte markthal met versmarkt en een plek om heerlijk te eten. Maar alleen het rondlopen is al een attractie. Deze grote markthallen van Florence zijn reeds in 1874 gebouwd, maar worden door veel Florentijnen nog steeds gebruikt om hun verse boodschappen te halen. U vindt er kramen met vis, groentes, fruit, vlees, kaas, verse pasta, olie, truffel, brood, et cetera. De producten voldoen aan de strengste eisen, dus zijn volledig veilig om te kopen en te eten.

B51D11F9-28D0-4000-AB9B-7671365F04D5

2E47DFEC-06DE-4A1E-8249-E9BC7E88DC85

Het was een weer een heerlijk zonnige dag in Florence met af en toe een wolk. Als afsluiter van de dag hebben wij nog even een heerlijk ijsje gescoord bij de Ponte Vecchio en zijn daarna rustig terug gelopen richting hotel. Onder hebben wij gedineerd met een typisch Florijns gerecht. Een T-bone steak. Deze was zo groot dat wij deze met zijn tweeën hebben gedeeld.

996BEA03-E2EE-4EEF-A50A-B4984B2DF2A2

Toen was het weer tijd om richting hotel te gaan. Morgen is het vroeg opstaan voor de laatste volle dag in Italië. Tot morgen.