Alligatoren & Dolfijnen

8 oktober 2018 - Everglades National Park, Verenigde Staten

Vandaag verlaten we de Keys om via de Everglades naar Napels te rijden. Als we wakker worden regent het pijpenstelen, niet zo vreemd want in de golf van Mexico is wederom een orkaan op komst. De US heeft deze orkaan Michael genoemd. Maar dat is bijzaak want wij gaan toch vertrekken. We rijden via Key Largo naar de Tamiami trail, deze weg loopt dwars door een gedeelte van de Everglades. De Everglades is een beschermd natuurgebied in de staat Florida en is 6106 m2 groot en huisvest onder meer alligatoren, de Florida panter en heel veel vogels. Onze goal vandaag is om in elk geval de alligatoren te spotten.

Onze eerste stop is Shark Valley, helaas is hier niet veel te beleven dus we gaan verder op weg er zijn nog meerdere stops en korte wandelingen die we kunnen doen en het is nog vroeg. De volgende stop is Southern Terminus, een klein bezoekers centrum met een korte trail, en ja hoor het is raak! We spotten 2 alligators.

Alligator 3

Dit is natuurlijk niet genoeg dus we gaan verder naar Kirkby Storter Park, hier kun je een trail van ongeveer 2 kilometer lopen door de mangrove bossen. Hier treffen we diverse vogels aan en hele verschillende natuur en als bonus aan het eind van de trail een grote schildpad. Wederom een mooie score.

Everglades Selfie

We vervolgen onze weg naar HP Williams park, dit is een korte trail die bekend staat om de vele alligatoren en ja hoor we spotten er 3. Het is geweldig om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te zien.

De volgende stop is Skunkape HQ, wil je meer over dit bijzondere dier lezen https://en.wikipedia.org/wiki/Skunk_ape. Helaas hebben we alleen het HQ gezien en niet de Skunkape.

Who

Vanuit daar vervolgen we onze weg naar Napels. Napels ligt aan de kust van de golf van Mexico en is vooral bekend om de pier waar je eind van de middag/begin van de avond dolfijnen en zeekoeien kunt spotten. We besluiten na het inchecken in het hotel op weg te gaan naar het centrum en vanuit daar naar de pier te gaan.

We vinden een leuk restaurantje Italiaans restaurantje, ja die vind je hier heel veel. Het is happy hour dus dat betekend dat we voor de helft van het geld eten, altijd mooi meegenomen. We genieten van een heerlijke Italiaanse maaltijd.

Daarna is het tijd om richting het stand en de pier te gaan. Bij het strand aangekomen zien we dat ook hier red tide aanwezig is. Florida wordt sinds augustus al geteisterd door deze alg die ervoor zorgt dat er veel dode vissen aanspoelen op de stranden en ook andere dieren worden er door getroffen. Zoals je op de foto kan zien is het ook niet geheel ongevaarlijk voor mensen.

Red Tide

Gelukkig valt het hier mee en kunnen we over het strand wandelen. Er zijn heel veel zeemeeuwen, dit komt omdat er met elke golf heel veel kleine visjes aanspoelen op het strand en die vinden zij natuurlijk heerlijk.

We wandelen over het strand in de richting van de pier als we plots in zee 2 dolfijnen spotten. Wow wat een ongelofelijk gezicht om deze dieren zo dichtbij het zien in het wild. Dit blijkt slechts het begin te zijn want zodra we de pier op wandelen zien we alweer dolfijnen rondom de pier zwemmen en dit gaat ongeveer een uur of wat door. We zien dolfijnen zwemmen in zee en visjes (die dienen als aas) najagen. Dit is zo gaaf en niet te beschrijven in woorden, het gevoel, de sfeer en de ervaring zijn onbetaalbaar. Als de schemering invalt lopen we de pier af om terug te lopen naar onze auto. De foto’s  geven een impressie maar doen geen recht aan deze geweldige ervaring.

Dolfijnen Naples

Morgen gaan we kanoën in een Mangrove en daarna naar Sarasota. Voor degene die zich druk maken om de Michael, deze komt pas woensdagmiddag aan land en dan zitten wij al veilig in Orlando. Dus no worries.

1. Els:
    9 oktober 2018
    Wauw, dat zal zeker een geweldige ervaring zijn! En de romantiek spat eraf 😊